27 март 2017

Владимир Соловьов за икономическите отношения

„Да виждаме в човека само икономическия работник-производител, собственик и потребител на материални блага – това е лъжлива и безнравствена гледна точка“ (460).

„Никакви самостоятелни икономически закони, никаква икономическа необходимост няма и не може да има, защото явленията от стопански характер са мислими само като дейност на човека – нравствено същество и способно да подчинява всичките си действия на мотивите на чистото добро“ (465).

„Ако съвременното състояние на образования свят е ненормално в нравствен смисъл, то виновни за това са не една или друга институция сама по себе си, а общото разбиране и насока на живота в съвременното общество, поради което главна грижа все повече и повече става материалното богатство и самият обществен строй категорично се превръща в плутокрация [управление на богатите]“ (467).

„От нравствена гледна точка се изисква всеки човек да има не само осигурени средства за съществуване (т.е. храна, облекло и жилище с топлина и въздух) и достатъчна физическа почивка, но също и да може да използва свободното си време за духовното си усъвършенстване“ (478).

„За нас всяка обществена  организация е интересна и желана, само ако в нея се въплъщава нравственото начало – ако чрез нея се оправдава доброто“ (481).

„Признаването на материалното богатство за цел на икономическата дейност може да наречем първороден грях на политическата икономия, като за това е бил виновен още Адам Смит“ (482, б.).

„Трудът е взаимодействие на хората в материалната област, което в съгласие с нравствените изисквания трябва да осигурява на всички и на всеки необходимите средства за достойно съществуване и всестранно усъвършенстване, а в окончателното си предназначение трябва да преобразува и одухотворява материалната природа“ (485).

„На практика парите, търговията и банките не са зло. […] Коренът на злото тук, както и в цялата икономическа сфера, е един и същ: превръщането на материалния интерес от служещ в господстващ, от зависим в самостоятелен, от средство в цел. От този отровен корен в областта на обмена прорастват три зловредни кълнове: фалшификацията, спекулацията и лихварството. […] Посочените икономически аномалии окончателно могат да бъдат унищожени само в нравствения си корен“ (497).

Владимир Соловьов, "Оправдание на доброто" (1897 г.). Цитати от българско издание от 1999 г.